· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Pierwsze wyścigi w Melbbourne rozgrywano już w latach 50. XX wieku, jednak na przełomie lat 50. i 60. zaprzestano ścigania się w Albert Park z powodu nacisków politycznych. Po ponad 30 latach, bo na początku lat 90. władze stanu Wiktoria chciały uczynić Melbourne bardziej "dynamicznym" miastem - pomóc w tym miało przejęcie organizacji GP Australii Formuły 1 od miasta Adelaide. I misja się udała, bo w 1996 roku cyrk F1 przeniósł się z Adelaide Street Circuit na Albert Park Circuit. Żeby było ciekawiej, GP Australii kończyło sezon 1995, a także zaczynało sezon 1996. Wtedy to lot swoim Jordanem zaliczył Martin Brundle, który wyszedł z tego wypadku bez szwanku. W 2001 podobny lot zaliczył Jacques Villeneuve, nadziewając się na bolid Ralfa Schumachera - w wyniku tej kolizji śmierć poniósł jeden z porządkowych, który został uderzony kołem. W 2002 roku młodszy z Schumacherów sam wzbił się w powietrze, a rolę katapulty pełnił Rubens Barrichello - zmianie uległo miejsce lotu, bowiem był to 1. zakręt, tuż po starcie. W 2016 roku widzieliśmy wypadek podobny do wypadku Villeneuve'a, tym razem z udziałem Fernando Alonso. Kierowca McLarena w wyniku tego wypadku musiał opuścić GP Bahrajnu.
Wyścig w Melbourne zazwyczaj inauguruje sezon Formuły 1, jednak pojawiły się dwa wyjątki - w 2006 roku, z racji Igrzysk Wspólnoty Brytyjskiej wyścig ten był dopiero trzecią eliminacją sezonu, oraz w 2010 roku, kiedy to sezon zainaugurowało GP Bahrajnu. Większa część toru pamięta jeszcze początki wyścigów w Melbourne, jednak układ toru od 1996 roku nie ulegał zmianom - jedynie w 2011 roku dobudowano tymczasowe garaże dla serii Supercars, która w trakcie GP Australii rozgrywa wyścigi niezaliczane do klasyfikacji generalnej. Szczęścia do tego toru nie ma Robert Kubica, który dojechał do mety tylko w 2010 i 2019 roku - w 2010 roku zakończył rywalizację na 2. miejscu, a w 2019 na 17, ostatnim miejscu - tracąc po drodze przedni spojler i ocierając się o ścianę w kwalifikacjach. W ostatnich dwóch wyścigach na tym torze pecha miał zespół Haas - w 2018 roku Romain Grosjean i Kevin Magnussen, jadąc w ścisłej czołówce, odpadli przez niedokręcone koła, a w 2019 roku ofiarą wadliwej nakrętki padł tylko Grosjean.
Jak wyglądały wyścigi ligowe w Australii? Melbourne gościło kierowców w I sezonie, będąc gospodarzem pierwszego wyścigu w historii tej ligi. Niespodziewanie wygrał Matif6124, który dojechał przed Luisem Garcią, a podium dopełnił Markovsky. Największymi pechowcami tego wyścigu byli kierowcy Ferrari - Kubusa96 odpadł przez problemy techniczne, a Szymusso dojechał dopiero siódmy. W następnym sezonie Melbourne również inaugurowało rywalizację, a wyścig również zakończył się dubletem - tym razem Prosta. Zwycięstwo odniósł Tarask, Markovsky dojechał drugi, a trzeci ukończył Patrique2001 (vel TiDiEj). Bracia mieli ponownie pełno przygód - Kubusa96 stracił tylni spojler po kolizji z Szymussem (rzadka sytuacja), przez co dojechał ósmy, a jego brat ukończył wyścig tuż za podium. W III sezonie nie gościliśmy w Australii, ale w IV sezonie wróciliśmy do tego kraju - tym razem rywalizacja toczyła się na Adelaide Street Circuit. Pewnie zwyciężył Markovsky, który był wówczas na drodze po drugi z pięciu mistrzowskich tytułów. Podium uzupełnili Patryk Kręgiel i Kubusa96. To był wreszcie udany wyścig dla rodzinnego duetu, gdyż Szymusso dojechał czwarty. Swoje żniwo z kolei zebrał krawężnik w 11. zakręcie, gdyż dachował tam Barti, a powrót na tor okupił utratą koła. W V sezonie liga wróciła do Melbourne, gdzie Markovsky również zwyciężył. Drugi dojechał Tarask, a trzeci Szymusso. "Gwiazdą" wyścigu był Safety Car jadący z prędkością porównywalną do Janusza na autostradzie oraz Patrique2001, który na okrążeniu formującym wczytał protokół "Mission Spinnow" i po obrocie urwał przedni spojler. W VI sezonie znowu gościliśmy w Adelajdzie, gdzie triumf ponownie odniósł Markovsky, drugi dojechał Tarask, a podium uzupełnił Patryk Kręgiel - a to dzięki pechowi Szymussa, który w końcówce wyścigu stracił przedni spojler. W VII sezonie gościliśmy na torze Phillip Island, gdzie wygrał - a jakże! - Markovsky, drugie miejsce należało do Taraska a podium sensacyjnie dopełnił Matiie. Kierowcy BMW Sauber to podium jednak się uczciwie należało już w poprzednim wyścigu, w Korei Południowej. Jak to mówią, co się odwlecze to nie uciecze.
Przejdźmy do przeglądu faworytów. Kandydatem do triumfu zdecydowanie jest Tarask - jeśli nie popełni żandego głupiego błędu, ani dublowany kierowca mu nie przeszkodzi, to ma autostradę do triumfu. Przeszkodzić mu będzie chciał After, który według informacji z padoku utrzymuje formę z testów. Miejsce w szeregu będą mu chcieli jednak pokazać Norbi, Patrique i Szymusso, którzy próbują rozgryźć tajemnicę dobrej dyspozycji kierowcy Toro Rosso. W środku stawki można spodziewać się zaciętej walki kierowców Renault i Ferrari, którzy na testach jeszcze nie czuli się najlepiej za kierownicą swoich maszyn. Do tej grupy z pewnością dołączy Szprycek, który na testach potwierdził swoją dobrą dyspozycję. Walkę o punkty chcą też nawiązać Matif i Dodo, dla których będzie to dobry wynik. O punkty z pewnością powalczy też Kamilr2000, aby dobrze zacząć współpracę z Mercedesem. Ostachim i Kiro będą raczej skupieni na dojeździe do mety. Forma Kubusy i Matiiego nie jest jeszcze do końca znana, ale mają możliwości aby nawiązać walkę o podium.
Ważne informacje:
Nazwa toru: Melbourne Grand Prix Circuit
Lokalizacja: Melbourne, Wiktoria, Australia
Długość toru: 5,303 km
Liczba okrążeń (F1): 58
Liczba okrążeń (liga): 29
Dystans wyścigu: (F1): 307,574 km
Dystans wyścigu (liga): 153,787 km
Prognoza pogody: Sytuacja pogodowa jest bardzo ciekawa, bowiem w czwartek przewiduje się opady deszczu. Te mają jednak ustąpić w piątek. Temperatura powietrza ma oscylować w granicach 10-15 stopni Celsjusza.
Zapowiada się bardzo pasjonujący wyścig. Kierowcy będą chcieli się pokazać z jak najlepszej strony w pierwszej rundzie sezonu, więc możemy się spodziewać walki w każdej części stawki. Duży wpływ na to może mieć nowy format kwalifikacji. Czy te przewidywania się spełnią? Czy After utrzyma swoją świetną dyspozycję? Czy Williams nadal będzie porówynwany do taczek? Kto straci skrzydło na starcie? Kto zwycięży na australijskiej ziemi? Na te i inne pytania poznamy odpowiedź w relacjach z GP Australii, na które już dziś serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum