· Łącznie użytkowników: 62
· Najnowszy użytkownik: muerte2
Tor Monza rozpoczął swoją działalność tuż po zakończeniu I wojny światowej, a dokładniej w 1922 roku - warty podkreślenia jest fakt, że budowa toru trwała całe 110 dni. Pierwsze zmiany w infrastrukturze zaszły w 1930 roku, a było to pokłosie wypadku w którym śmierć poniosło 28 kibiców - te jednak nie przynosiły pożądanych skutków, więc podjęto decyzję o zmianach w samym układzie toru. Wszystko jednak popsuła II wojna światowa, a po jej zakończeniu wyścigi wróciły na Monzę w roku 1948 - najważniejszą zmianą było wyburzenie owalu, a jednocześnie wydłużenie tylnej prostej i prostej startowej. Odcinki te jednak nie były połączone nawrotem nie przypominającym kompletnie dzisiejszej Paraboliki, a dwoma 90-stopniowymi zakrętami w prawo. Dzisiejsza Parabolica pojawiła się na Monzy dopiero w roku 1955 - wtedy również owal przybrał dzisiejszą formę. Co ciekawe, F1 korzystała z połączonej pętli drogowej i owalu w latach 1955-56 oraz 1960-61. W 1972 roku z kolei pojawiły się pierwsze szykany - "Variante", w miejscu rozgałęzienia pętli drogowej i owalu, oraz "Variante Ascari" zastępująca szybki zakręt Vialone, czyli miejsce śmierci Alberto Ascariego. W roku 1976 pierwszą szykanę przeniesiono w obecne miejsce, lecz kształtem znacząco od niej odbiegała, a także pojawiła się szykana Roggia. W latach 1995-2000 tor stale ewoluował, by przybrać obecną formę właśnie w roku 2000. Pojawiały się jednak różne plany dotyczące przebudowy obiektu, lecz jedyną drastyczną zmianą było wyasfaltowanie pobocza na Parabolice. Ponadto co jakiś czas pojawiał się scenariusz mówiący o zastępstwie Monzy torem Imola - co do tej pory miało miejsce tylko w 1980 roku ze względu na przebudowę toru - jednak ostatecznie GP Włoch zostało na obiekcie pod Mediolanem, a Imola również znalazła swoje miejsce w kalendarzu. Aktualnie poza F1, tor gości niemal wszystkie liczące się serie wyścigowe, a od 2020 roku organizowany corocznie rajd Monza Rally Show widnieje w kalendarzu rajdowych mistrzostw świata.
Pętla toru o długości 5,793 km posiada 11 zakrętów - 7 w prawo i 4 w lewo. Każdy kierowca wie, że pierwszorzędną rolę odgrywa tu jak najniższy docisk, więc prędkości będą przekraczać 340 km/h. W trakcie wyścigu kluczowe z kolei będzie hamowanie do pierwszej szykany. Na odświeżenie nitki toru zaprosił was Kiroshima:
GP Włoch to jedna z nielicznych eliminacji w lidze, która znajdowała swoje miejsce w kalendarzu na każdy sezon. W I sezonie kierowcy rywalizowali na Monzy, gdzie Pole Position wywalczył Szymusso. Sam wyścig był jednak na tyle kuriozalny, że podium prezentowało się następująco: wygrał Markovsky, drugi był Kubusa96, a największą niespodzianką było trzecie miejsce Extremento - i było to jego jedyne podium w ExtremeF1. W II sezonie liga zawitała na Imolę, gdzie Pole Position i zwycięstwo wywalczył Tarask. Drugi na mecie był TiDiEj077, zaś podium uzupełnił Markovsky - czego dokonał po starcie z końca stawki oraz wywalczenia mistrzostwa ligi w tańcu synchronicznym wespół z Kubusą96, poprzez synchroniczny obrót w ostatniej szykanie. III sezon przyniósł nam powrót na Monzę, a sam wyścig był naznaczony problemami technicznymi i jazdą w dwóch grupach. Ostatecznie wygrał startujący z Pole Position Szymusso, a obok niego na podium znaleźli się Tarask i Norbi. W IV sezonie ponownie ścigano się na Monzy - Pole Position i zwycięstwo w wyścigu należało do Markovsky'ego, zaś podium uzupełnili Szymusso i Tarask. V sezon przyniósł powrót na Imolę - po raz kolejny zwyciężył Markovsky, zaś tym razem na podium towarzyszyli mu Tarask i Kamillo99. W VI sezonie liga odwiedziła tor Mugello, gdzie wygrał - a jakże! - Markovsky. Tarask, który wywalczył Pole Position, dojechał na drugim miejscu, zaś podium uzupełnił Kubusa96. VII sezon przyniósł wizytę na torze Misano - był to kolejny wyścig pełen dziwnych wydarzeń, i kolejny wyścig który wygrał Markovsky. Drugie miejsce standardowo należało do Taraska, zaś "best of the rest" tego wyścigu został Patrique2001. W VIII sezonie liga wróciła na Monzę - zgodnie z obowiązującą wówczas niepisaną zasadą, Pole Position i zwycięstwo w wyścigu należało do Taraska, a na podium z kolei towarzyszyli mu After i Norbi. W IX sezonie kierowcy zawitali na tor Vallelunga - Pole Position i wygraną w wyścigu wywalczył Markovsky, drugi na mecie był Tarask, zaś swoje drugie wówczas podium w karierze wywalczył MikruseK. W X sezonie kierowcy ścigali się na torze Fiorano - Pole Position wywalczył Rekady, jednak nie wygrał on wyścigu ani nie stanął na podium. Wygrał bowiem Kubusa96, zaś podium uzupełnili After i Tarask. W XI sezonie liga wróciła na Mugello - Pole Position i wygraną w wyścigu wywalczył Rekady, zaś na podium towarzyszyli mu Szymusso i Tarask.
Faworytów do zwycięstwa należy upatrywać głównie w duecie Rekady-MikruseK, a ich starcie będzie ważne w kontekście walki o mistrzowski tytuł. Za nimi przyczajony powinien być Szymusso, lecz kierowca BMW Sauber musi uważać na nieobliczalny duet Toro Rosso oraz na Pandodo. Za tym pociągiem powinna znaleźć się grupka składająca się z kierowców McLarena, a także Norbiego i Kubusy96. Za ich plecami należy spodziewać się walki kierowców Jordana, Red Bulla oraz Wujka - o ile stajnie z Milton Keynes i Enstone wystawią pełne składy. W swoim tempie wyścig powinien przejechać Kiroshima, lecz tym razem straty do innych raczej nie będą tak ogromne jak we Francji i na ulicach Walencji. Charakterystyka toru jednak sprawi, iż każda z grup będzię oddzielona niewielkimi odstępami.
Ważne informacje:
Nazwa toru: Autodromo Nazionale di Monza
Lokalizacja: Monza, Włochy
Długość toru: 5,793 km
Liczba okrążeń (F1): 53
Liczba okrążeń (liga): 27
Dystans wyścigu: (F1): 306,720 km
Dystans wyścigu (liga): 156,411 km
Ligowy rekord okrążenia: Tarask, 1:18.069 (19.06.2019, VIII sezon, McLaren)
Prognoza pogody: pogoda tym razem może spłatać figla - o ile trening powinien odbyć się na suchym torze i przy zachmurzonym niebie, o tyle istnieje spora szansa na rozegranie kwalifikacji oraz rozpoczęcie wyścigu na mokrym torze i przy padającym deszczu.
Zapowiada się bardzo emocjonujący wyścig - odstępy pomiędzy kierowcami powinny być niewielkie, a ponadto należy spodziewać się stosowania wszelkich możliwych sposobów na złapanie slipstreamu. Jednak do tych strategicznych szachów może się wtrącić również pani aura. Kto jednak poradzi sobie na Monzy najlepiej? Czy kierowcy doczekają się w końcu deszczowego wyścigu? Czy Toro Rosso ustawi samochody pod docisk? Na te i inne pytania odpowiedź poznacie w relacjach z GP Włoch, na które serdecznie zapraszam. Pozdrawiam, Patryk.
Na forum rozpisany został plebiscyt the best of ExtremeF1. Zapraszam serdecznie do głosowania
Kubusa96
15-06-2022 00:17
UWAGA! Konieczne było dodanie nowych torów na ExLM. Są w downloadzie. Terminarz eventu jest na forum
Kubusa96
11-06-2022 23:18
W downloadzie jest dostępny mod na eventy benefisu ligowego rozgrywane na platormie rFactor. Natomiast na forum jest lista zgłoszeniowa na Extrimową Ligę Mistrzów
Kubusa96
08-06-2022 18:04
W downloadzie jest dostępny mod na 1. event naszego ligowego benefisu, rozgrywanego na F1 Challenge
Kubusa96
08-06-2022 18:04
Zapraszam do głosowania w ligowym plebiscycie po sezonie XII, szczegóły w temacie na forum